Relacja z wyjazdu uczniów naszej szkoły do Trikali w ramach projektu "Dwa płuca jednej Europy".
Wszystko prawie gotowe. Lecimy. Dzisiaj rozpoczynamy wyjazd do Trikali. Przelot z Katowic do Aten. Akropol i przejazd do Trikali.
Już dotarliśmy na miejsce.
Pierwszy dzień projektu
Nie pytajcie, o której wstaliśmy. Niektórzy nie poszli wcale spać. O 4:45 wyjechaliśmy spod szkoły do Pyrzowic. Odprawa bagaży, karty pokładowe, odprawa bezpieczeństwa ( nie obeszło się bez emocji) i o 9:05 odlecieliśmy do Aten. Jedno jest pewne, lotnisko w Atenach jest duuuże. Odebraliśmy bagaże i po godzinie jazdy autobusem byliśmy na placu Syntagma. Dwa przystanki metrem na plac Omonia, zostawiamy nasze bagaże i wyruszamy na podbój Akropolu. Niektórzy byli tu całkiem niedawno, ale dla większości to pierwszy raz. Miłe zaskoczenie, nie skończyliśmy 18 lat nie płacimy za bilety. Kontrola dokumentów jest bardzo szczegółowa, jest o co walczyć bilet kosztuje 24 euro! I oto jesteśmy pod Partenonem i Erechtejonem, marzenia się spełniają. O dziwo turystów niewielu. Świetnie. Wracamy do centrum, zjadamy kolację, odbieramy bagaże i wędrujemy na dworzec kolejowy. Po drodze poznajemy w bocznych uliczkach mroczną stronę Aten. Cztery godziny jazdy pociągiem i docieramy do Trikali i naszego hotelu Litheon. Nasza baza na najbliższy tydzień. Jutro rozpoczynamy nasz Grecki Tydzień
Drugi dzień projektu
Drugi dzień naszej wielkiej greckiej wycieczki zaczęliśmy od wspaniałego śniadania. Już od rana mogliśmy posmakować lokalnych przysmaków, nie pogardziliśmy greckim jogurtem oraz oliwkami. Przy pomocy jednej z greckich nauczycielek dostaliśmy się do szkoly. Tam czekało na nas mnóstwo osób, oczywiście tak samo rozemocjonowanych jak my. Po gorących powitaniach z naszymi przyjaciółmi i dyrekcją szkoły udaliśmy się na lekcje. Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w nich i zobaczyć jak wygląda edukacja poza granicami Polski. Z fascynacja braliśmy udział w zajęciach z dziedziny matematyki, biologi, chemii oraz starożytnej greki. Warto też wspomnieć że integrowaliśmy się przy grze w koszykówkę i siatkówkę. Oczywiście nie zapominajmy o najciekawszym momencie dnia kiedy to mogliśmy wymienić nasze poglądy na temat architektury Europy. Przedstawiliśmy różnice i podobieństwa dotyczące tego tematu z punktu widzenia kręgu kultury wschodniej jak i zachodniej. Było to ciekawe doświadczenie, pomagające nam zrozumieć jak świat blisko nas jest podobny a zarazem całkowicie inny. Po zajęciach wróciliśmy do hotelu, aby chwilę później wyjść pozwiedzać okolicę. Po kilku godzinnym spaceru i odwiedzeniu lokalnego muzeum udaliśmy się na kolację. Nie zawiedliśmy się na greckiej gościnności. Z radością zjedliśmy przygotowane dla nas dania. Można śmiało powiedzieć, że to co najlepsze w Grecji towarzyszy nam od rana do nocy.
Trzeci dzień projektu
Nasza Wielka Grecka Wycieczka trwa już trzeci dzień. Dzisiaj po raz kolejny uczestniczyliśmy razem z naszymi nowymi przyjaciółmi w lekcjach, takich jak literatura grecka, biologia, matematyka oraz antyczny grecki. Zostaliśmy również zaproszeni na przedstawienie wystawione przez młodszych uczniów trikalskiej szkoły, które odbyło się w przyszkolnym amfiteatrze. Dzisiejszym tematem była religia, którą z polskiej strony przedstawili Maks i Igor. Po przez prezentację i krótką debatę omówiliśmy takie tematy jak w jaki sposób zmieniały się wierzenia, powstanie naszych religii oraz jak wygląda obecna sytuacja wiary w obu państwach. Po skończonych lekcjach udaliśmy się na krótki spacer po Trikali, weszliśmy na bizantyjski zamek, skąd mogliśmy podziwiać panoramę miasta, a także zrobiliśmy sobie zdjęcia przy wierzy zamkowej, która jest swego rodzaju znakiem rozpoznawczym Trikali. Wieczorem udaliśmy się na obiad, przy którym poczuliśmy się jak prawdziwi Grecy - chętnie próbowaliśmy ich dań, rozmawialiśmy, śmialiśmy się, a nawet śpiewaliśmy. Po kolacji mieliśmy trochę czasu dla siebie, który chętnie wykorzystaliśmy na kolejny spacer po trikalskich ulicach, podczas którego poczęstowaliśmy się pyszną kawą oraz mrożonym, świeżym sokiem. To był długi i męczący dzień, ale niezwykle przyjemny i już nie możemy się doczekać jutra.
Czwarty dzień projektu
Czwarty dzień pobytu w Trikali rozpoczęliśmy literaturą. W szkole rozważaliśmy jej wpływ na kulturę zachodniej oraz wschodniej Europy. Omówione zostały najważniejsze epoki i ich przedstawiciele. Po skończonych lekcjach nasza grupa udała się do Meteorów by zwiedzić monastery św. Stefana, św. Mikołaja Odpoczywającego i Warłama. Na szczęście nie padało, a widok wyłaniającego się z mgły Megalo Meteora był czymś niepowtarzalnym. Później zjechaliśmy do pobliskiej Kalambaki gdzie kupiliśmy pamiątki i usiedliśmy by spokojnie wypić kawę. Po powrocie do Trikali spotkaliśmy się z greckimi uczniami na mieście, a ostatnim punktem dnia była kolacja w tawernie.
Piąty dzień projektu
Dzień piąty poświęcony był językom i ich roli w tworzeniu dwóch kręgów kulturowych. Właściwie skupiliśmy się na dwóch językach greckim, którego wciąż jako języka żywego używają nasi gospodarze i martwym, ale dla nas bardzo ważnym języku łacińskim. Rozważania o języku greckim pozostawiliśmy gospodarzom, znakomitą prezentację o roli łaciny w przeszłości i dzisiaj pokazały Wiktoria z Julką. Po prezentacjach trafiliśmy na kolejne lekcje, między innymi o antycznej grece. Po szkole czas na szybkie zakupy i na 19 byliśmy umówieni w tawernie z dziesiątką naszych greckich przyjaciół. Okazało się to być trochę skomplikowane, bo każdy z naszych kolegów musiał otrzymać oficjalną zgodę rodziców, mimo że spotkanie trwało tylko do 21. Niestety tylko do 21 bo nikt nie chciał wychodzić, a dyskusje i żarty pozostaną nam na długo w pamięci. Niewątpliwie utrwaliły atmosferę tego spotkania dziesiątki wrzuconych do sieci zdjęć i filmików.
Szósty dzień projektu
Ten dzień poświęcony został muzyce. Rano jak zwykle śniadanie. Prezentację polską przedstawili Bartek z Julką pokazując różne przejawy muzyki w zachodniej części Europy i podpierając je polskimi przykładami. Mimo problemów z internetem udało nam się zaprezentować przykłady ścieżek dźwiękowych. Prezentacja, a zwłaszcza muzyka wywołała u naszych greckich znajomych ogromne emocje. Prezentacje zakończyły się wykonaniem polskich i greckich piosenek. Po naszej stronie oczywiście "Szła dzieweczka do laseczka", "Z góry Mazury" i "Sokoły". Grecy nie pozostali nam dłużni. Ale prawdziwy hit był dopiero przed nami. Pokaz tańców w sali amfiteatralnej. Do tego Bartek i Ania przygotowywali nas w Bochni. Zabraliśmy dla jednej pary wypożyczony strój krakowski. Pokazaliśmy krakowiaka i poloneza. Jeszcze raz okazało się, że muzyka łączy. Dołączyli do nas greccy koledzy, a po chwili także my tańczyliśmy greckie tańce. Wyjątkowy talent odkryli w sobie Igor i Maks. Gdy zabawa zaczęła się rozkręcać musieliśmy kończyć bo upłynęły właśnie dwie godziny! I odjeżdżały szkolne autobusy. W tym dniu zdołaliśmy zobaczyć jeszcze jedną atrakcję Trikali – meczet, obecnie muzeum, z zaskakująco dużą kopułą. Niestety czas było wyjeżdżać.
Siódmy dzień projektu
A właściwie wieczór i noc. Żegnamy gościnną Trikalę, zabieramy wspomnienia, doświadczenia i znajomości. Wyruszamy pociągiem do Aten. Po czterech godzinach przed północą jesteśmy w stolicy Grecji. Metrem docieramy na Syntagmę. Pora nie nastraja do zwiedzania. Po godzinnej jeździe polskim autobusem Solaris!!! z numerem X95 docieramy na puste o tej porze, olbrzymie ateńskie lotnisko. Jest wifi i czekamy do 4:00 na odprawę, o 6:20 odlatujemy do Krakowa. Po dwóch godzinach jesteśmy na Balicach. Po dalszych dwóch w Bochni. Żegnaj ciepła Grecjo, witaj zimna Polsko. Home sweet home. Już jutro będziemy tęsknić za Elladą.
Pisali o naszym projekcie:
https://www.powiat.bochnia.pl/aktualnosci/dwa-pluca-jednej-europy.html
https://kbc24.pl/uczniowie-z-i-lo-w-ramach-projektu-dwa-pluca-jednej-europy-odwiedzili-grecje/
„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.
Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.