Dwa płuca jednej Europy

Opis projektu

17.11.2019

Projekt nasz ma na celu szerokie spojrzenie, 20 osobowej grupy uczniów i czterech nauczycieli ze szkół w Bochni i Trikali na wkład dwóch części Europy: łacińskiej i bizantyjskiej do wspólnego europejskiego dziedzictwa kulturowego. Zakładamy, ˙ze odbędzie się jedno spotkanie grup w czasie pobytu w Trikali. Wybraliśmy po konsultacjach ze strona˛ grecka˛ Trikalę z racji jej wyjątkowego położenia w sąsiedztwie zespołu klasztornego w Meteorach oraz możliwość dotknięcia wielkiego dziedzictwa antycznego w Atenach, w czasie podróży polskiej grupy do Trikali. Z drugiej strony położenie Polski w miejscu zetknięcia się dwóch światów (np. prawosławia i katolicyzmu, alfabetu łacińskiego i cyrylickiego itd.) stanowi cenny wkład do naszego projektu. Chcemy by nasz projekt przyczynił się do bliższego poznania przez uczestników projektu dwóch cywilizacji, które w sposób decydujący wpłynęły na ukształtowanie się dwóch kulturowo odmiennych, chociaż mocno ze sobą powiązanych, części dzisiejszej Europy: kręgu kultury łacińskiej, w której znajduje się Polska i kręgu kultury bizantyjskiej, który początek swój bierze w Grecji. Chcemy spojrzeć na te dwa kluczowe dla Europy kręgi możliwie szeroko. Postaramy się odnaleźć wspólne dla nich elementy w religii, sztuce, literaturze, muzyce i języka Europy. Zakładamy, ˙ze grupy polska i grecka zostaną podzielone na 5 podgrup, które w czteroosobowych składach będą przygotowywać spojrzenie na wspólne dziedzictwo kulturowe i wkład obydwu kręgów kulturowych w to, co dzisiaj rozumiemy pod pojęciem wspólnej Europy. Nie chcemy ograniczać się do wkładu naszych narodów ale chcemy dostrzec specyfikę i elementy wspólne tych dwóch kręgów kulturowych, które wniosły do tożsamości europejskiej, czyli tożsamości uczestników projektu. Zdajemy sobie sprawę, że wiele tych elementów jest obecnych w szkolnych programach nauczania np. wpływ antycznej architektury greckiej na architekturę współczesną, czy wpływ języka łacińskiego i greckiego na ukształtowanie się języków Europy Zachodniej, ale chcielibyśmy na wybranych przykładach prześledzić te zjawiska w czasie by jeszcze bardziej uświadomić sobie złożoność procesów prowadzących do powstania tego, co dzisiaj nazywamy Europą. Po konsultacjach ze stroną  grecką przewidujemy przeprowadzenie projektu w trzech etapach.
Etap I Przygotowawczy. Uczestnicy z obydwu stron podzieleni zostaną na pięć zespołów zadaniowych prezentujących dorobek obydwu kręgów kulturowych wniesiony do wspólnego dziedzictwa europejskiego
Etap II Spotkanie w Trikali. Przewidujemy udział obydwu grup w edukacji formalnej w postaci zajęć szkolnych w Liceum Athina w Trikali. W ramach wspólnie odbywanych zajęć odbędą się prezentacja wcześniej opracowanych w zespołach materiałów. Chcemy by uczniowie wspólnie uczestniczyli także w innych zajęciach, co przyczyni się do wzajemnego poznania i integracji grup. Z naszej strony zależało nam na udziale w zajęciach dla strony polskiej nietypowych tj. lekcjach greckiej muzyki i tańca. Postaramy się ze swej strony nauczyć Greków poloneza i krakowiaka. Poza zajęciami szkolnymi w ramach edukacji pozaformalnej, grupy odwiedzą zespól klasztorny w Meteorach, zachowany w Trikali meczet i spędzą  wieczór w rodzinach swoich greckich przyjaciół. Przewidujemy jako bezpośredni efekt projektu opracowanie w czasie spotkania publikacji prezentującej wkład obydwu kręgów kulturowych w europejskie dziedzictwo, która zostanie umieszczona na stronach internetowych szkół i wykorzystana do promocji projektu.
Etap III Ewaluacja i promocja projektu. Po spotkaniu obydwie grupy przeprowadzą promocję projektu starając się dotrzeć z wypracowanymi rezultatami przede wszystkim do swoich kolegów szkolnych głównie przez spotkania w klasach i media społecznościowe oraz do społeczności lokalnej przez prasę i lokalne portale internetowe.

Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.