Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one umieszczane na twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. 

200 LAT TRADYCJI

Arrow
Arrow
Slider

Do obowiązków nauczyciela pedagoga szkolnego należy m.in.:

  • dokonywanie śródrocznej oceny sytuacji wychowawczej w szkole,
  • pomoc uczniom w prawidłowym wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia,
  • udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowaniu własnych dzieci,
  • w uzgodnieniu z wychowawcami klas organizowanie prelekcji dla rodziców,
  • współudział w opracowaniu planu wychowawczego szkoły,
  • rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności wychowawcze i mających kłopoty w nauce,
  • rozpoznawanie sposobów spędzania wolnego czasu przez uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
  • udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy zwłaszcza z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,
  • organizowanie spotkań z osobami zajmującymi się zawodowo patologiami społecznymi i zwalczaniem przemocy w środowisku lokalnym,
  • współpraca z Samorządem Uczniowskim oraz innymi organizacjami w zakresie wspólnego oddziaływania na uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
  • udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
  • udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,
  • udzielanie porad i pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami i środowiskiem,
  • przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży,
  • koordynowanie realizacją Szkolnego Programu Profilaktyki,
  • organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, uczniom z rodzin patologicznych, uczniom z rodzin wielodzietnych mających szczególne trudności materialne, organizowanie pomocy uczniom kalekim, przewlekle chorym,
  • wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do sądów dla nieletnich,
  • objęcie opieką uczniów z nauczaniem indywidualnym ze względu na stan zdrowia.

Zgodnie z ww. zadaniami i obowiązkami pedagoga szkolnego opracowuje on roczny plan pracy, w którym zawierają się m.in. następujące cele i zadania:

1. Poznawanie środowiska domowo – rodzinnego uczniów poprzez:

  • analizę warunków środowiska domowo – rodzinnego uczniów,
  • indywidualne rozmowy z rodzicami i uczniami,
  • wywiady środowiskowe w domach rodzinnych, u opiekunów, w internacie (wg potrzeb).

2. Rozwój indywidualny i zdrowie młodzieży:

  • umieszczanie informacji na ten temat w gablocie pedagoga,
  • prelekcje dla uczniów z zakresu preorientacji zawodowej (według  zgłoszeń), informacje o dniach otwartych Uczelni Wyższych,
  • praca nad rozwojem indywidualnych zdolności uczniów poprzez indywidualne rozmowy z młodzieżą, która o taką pomoc się zwróci, proponowanie jej przeprowadzenie testu predyspozycji kierunkowych w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub spotkań specjalistów z Poradni z klasą  na ten temat,
  • lekcje wychowawcze wg. potrzeb i zgłoszeń,
  • indywidualne rozmowy z uczniami zgłaszającymi się do pedagoga,

3.    Opieka nad uczniami niepełnosprawnymi obejmuje:

  • zapoznanie się ze stanem zdrowia uczniów, zapoznanie nauczycieli z listą uczniów posiadających orzeczenia psychologiczno – pedagogiczne – na ich podstawie uczący dostosowują wymagana edukacyjne do specyficznych potrzeb i możliwości uczniów, pomoc w rozwiązywaniu trudności szkolnych i osobistych , rozmowy z rodzicami i nauczycielami,

4.    Profilaktyka zagrożenia niedostosowaniem społecznym:

  • spotkania z zaproszonymi osobami zajmującymi się zwalczaniem patologii społecznych (wg. potrzeb i zgłoszeń),
  • profilaktyka Urzędu Miasta (według nadsyłanych ofert),
  • kontakt z psychologiem, lekarzem, w miarę możliwości,
  • eksponowanie informacji o ww. treści w gablocie pedagoga,
  • rozmowy z uczniami, wychowawcami, rodzicami,

5. Praca z młodzieżą o zaburzonym zachowaniu koncentruje się wokół:

  • indywidualnych spotkań z uczniami, rodzicami, nauczycielami i wychowawcami w celu ustalenia przyczyn trudności oraz pomocy uczniom,
  • kierowanie na konsultacje do psychologa i innych specjalistów oraz instytucji zajmujących się pomocą młodzieży,

6.    Eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych poprzez:

  • kontrolę wyników w nauce i frekwencji,
  • informowanie rodziców o trudnościach w nauce i sposobach ich pokonywania,
  • rozmowy z uczniami z dużą ilością ocen niedostatecznych pomoc wychowawcom i młodzieży w organizacji samopomocy koleżeńskiej (wg. potrzeb i zgłoszeń),
  • rozwiązywanie problemów uczniów poprzez „skrzynkę pytań”,
  • pomoc materialna w miarę przyznawanych na ten cel środków.

7.    Ponadto:

  • udział w wycieczkach klasowych organizowanych przez wychowawców,
  • współudział w realizacji zadań wynikających z Planu Pracy Szkoły,
  • współudział w opracowaniu i i realizacji Planu Pracy Zespołu Wychowawców.

 

Sierpień 2018
P W Ś C Pt S N
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2