200 LAT TRADYCJI

Arrow
Arrow
Slider

images.jpgW kalendarzu  roku Jubileuszu 200-lecia naszej szkoły Dzień  Nauk Ścisłych w I LO został wyznaczony na  dzień 14.03.2017 roku, w  którym  przypada Święto liczby π.


Wydarzenia tego dnia adresowane były do uczniów klas z rozszerzoną matematyką z naszego liceum oraz gimnazjalistów z Gimnazjum Akademickiego.


Nie od dzisiaj wiemy, że odkrycie liczby PI jest przełomem w matematyce. Przełomem stale odkrywanym, bowiem w 2010 roku francuski informatyk Bellard obliczył tę liczbę z dokładnością sięgającą 2,7 biliona cyfr. I choć większość z nas kojarzy PI z wyliczaniem pola koła okazuje się, że jest też obecna w innych dziedzinach naszego życia. Ma swoje miejsce nie tylko w kategorii nauk ścisłych, lecz także w kulturze. Stała się tematem jednego z wierszy Wisławy Szymborskiej, duże znaczenie ma również w powieści „Kontakt” Carla Sagana. Niejednokrotnie inspirowała ludzi do bicia rekordów Guinnessa. Rajan Mahadevan zapamiętał 40000 cyfr po przecinku rozwinięcia liczby PI, zaś Daniel Tammet „wyrecytował” 22514 cyfr tej liczby w ciągu 5 godzin i 19 minut. Również uczniowie I LO w Bochni docenili znaczenie tego odkrycia, czego dowodem jest minione ŚWIĘTO LICZBY PI I NAUK ŚCISŁYCH mające miejsce 14.03.2017 roku w w/w liceum, wydarzenie towarzyszące wielkiemu jubileuszowi 200-lecia istnienia szkoły.

 


W związku z zaproszeniem do szkoły pracowników uczelni wyższych oraz wygłoszeniem przez nich wykładów, uczniowie uczestniczący w  tym wydarzeniu mogli poczuć się jak prawdziwi studenci. Swoją obecnością zaszczycili panowie: dr Witold Majdak i mgr Paweł Morkisz ( Wydział Matematyki Stosowanej AGH) w ramach podpisanego z AGH porozumienia o współpracy dotyczącego  kursu „Rok Zerowy AGH”.  Pan dr hab. inż. Jakub Cieślak ( Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH), pan dr hab.Marcin Mazur  (Wydział  Matematyki i Informatyki UJ) oraz dr inż. arch. Piotr Langer ( Wydział Architektury PK) – kiedyś uczniowie I LO w Bochni, dziś pracownicy naukowi renomowanych Krakowskich Uczelni Wyższych tj. Akademia Górniczo-Hutnicza, Uniwersytet Jagielloński i Politechnika Krakowska. W swoich wystąpieniach podzielili się tym, jaki wpływ i znaczenie mają przedmioty ścisłe w codziennym życiu.


Pan Paweł Morkisz zaciekawił słuchaczy najnowszymi zastosowaniami matematyki. Okazuje się, co może być dla niektórych zaskoczeniem, iż firma „Google” budując działanie swojej wyszukiwarki w oparciu o teorię grafów, jest obecnie warta 500 miliardów dolarów (dla porównania, jest to koszt polskiego PKB). Ponadto, jesteśmy w stanie za pomocą metody DEEP LEARNING (z ang. Głębokie uczenie), która ma swoje źródło w statystyce, wytworzyć tak zwaną sztuczną inteligencję, która w przyszłości może zaowocować zbudowaniem samoporuszającego się samochodu i samouczących się komputerów.  Mówi się także o istnieniu nie trzech, czterech czy pięciu, ale aż 500 wymiarów.

 

Pan Jakub Cieślak  na zadane pytanie: „czy należy bać się promieniotwórczości?” odpowiadał, że promieniowanie jonizujące jest zjawiskiem powszechnie występującym w przyrodzie i  wykonywał z uczniami  pomiary promieniowania emitowanego przez przedmioty codziennego użytku, za pomocą Licznika Geigera-Mullera.

 

Pan Marcin Mazur zadawał ciekawe logiczne zagadki mobilizując młodych uczestników do myślenia. Z pozornie nieistotnych informacji można wyciągnąć wnioski ułatwiające rozwiązanie problemu. Zakończył wykład nawiązaniem do eseju Stanisława Barańczaka „Tablice z Mocando”, wspominając lekcje z Panem Maciejem Taborem.

 

Pan Piotr Langer pokazał szerokie zastosowania praw fizycznych i matematyki w budownictwie i architekturze, budowlach starożytnych i współczesnych. Na koniec podkreślił, że warto  uczyć się  przedmiotów ścisłych, które dają szerokie spektrum możliwości studiowania i podjęcia pracy w ciekawym i atrakcyjnym finansowo zawodzie.

 

Całemu wydarzeniu towarzyszyło rozstrzygnięcie XV Konkursu o Tytuł Najlepszego Matematyka Powiatu Bocheńskiego (wyniki dostępne na stronie internetowej I LO), piękne wykonanie utworu Elvisa Presley'a „Love Me Tender” przez pierwszoklasistów, występ Zespołu Pieśni i Tańca „Siedlecanie”, a także warsztaty matematyczno-fizyczno-informatyczne zorganizowane przez nauczycieli i uczniów klas drugich i trzecich  I LO adresowane  do uczniów klas pierwszych i gimnazjalistów. Tam młodzi mogli dowiedzieć się m.in. czym są fraktale i jak konstruować najprostsze z nich, jak działa stroboskop, jak działają prawdziwe silniki, czym jest szyfr Cezara, jak na komputerze przedstawić doświadczenia fizyki elementarnej, jak ugotować wodę w strzykawce, czy chociażby jak zapalić żarówkę swoją dłonią przy pomocy kuli plazmowej.


Święto miało charakter naukowy. Głównym celem tego wydarzenia było przede wszystkim zachęcenie do zgłębiania nauk ścisłych. Przybyli goście mogli również zapoznać się z pracą szkoły,  z sentymentem powrócić do lat młodzieńczych spędzonych w murach tej szkoły, a także poznać ofertę edukacyjną  na nadchodzący rok szkolny 2017/2018. 
 

 

Natalia Nowosińska uczennica klasy 3b,
Anna Kłusek

 

 

Celebration of Science
On March 14th alongside Pi Day we also celebrated the Science Day in our school. It was an event organized for the students from classes with extended maths and also for the middle-school students. There were many guests who came from the best universities in Kraków to give their lectures about the meaning of science in our everyday life.  The audience of that event had an opportunity to listen to Witold Majdak, PhD and Paweł Morkisz, MSc (Applied Mathematics at AGH);  Jakub Cieślak, PhD (Physics and Applied Computer Science at AGH), Marcin Mazur, PhD  (Mathematics and Computer Science at UJ) and Piotr Langer, PhD (Architecture at PK). The lecture part was followed by some entertainment and we could listen to songs and admire folk group Siedlecanie. The students could also take part in workshops involving maths, physics and computer science where they got the chance to broaden their horizons. The purpose of the event was to celebrate the 200th anniversary of our school and to encourage new students to join our community and to deepen their scientific knowledge.

 

 

Kwiecień 2018
P W Ś C Pt S N
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6